Spor yapan çocukların beslenmesi daha da önem kazanır. Günde 1.5-2 saatten fazla egzersiz yapan çocuk, ekstra besinlere ihtiyaç duyar

– Tüm çocuklar için dengeli ve yeterli beslenme önemlidir ancak çocuğunuz sporla uğraşıyorsa büyüme ve gelişmesiyle spor performansının kalitesi için bu konuda daha dikkatli olmak gerekir. Çocuğunuz, aktivite düzeyine göre ekstra besinlere ihtiyaç duyulabilir.
Genç sporcular hangi besin öğelerine ihtiyaç duyar? Eğer çocuğunuz her gün yeterli ve dengeli olarak her besin grubundan tüketiyorsa ihtiyacı olan tüm besin öğelerini alıyor demektir.
Ancak günde 1.5 – 2 saatten fazla yüzme veya koşu gibi egzersiz yapan çocuğun artan enerji ihtiyacını karşılamak için daha fazla besine ihtiyacı vardır. Çocuğunuzun yeterli besin tüketip tüketmediğinden emin olun ve aşağıdaki besin öğelerini alıp almadığını kontrol edin.
Vitamin ve mineraller: Çocuğunuzun çok çeşitli vitamin ve minerallere ihtiyacı vardır. Yeşil yapraklı sebzeler, havuç, biber, meyveler çok sayıda vitamin ve mineral sağlar. Ayrıca yeterli seviyede kalsiyum ve demir alması da önemlidir. Kalsiyum sağlıklı ve güçlü kemikler için gereklidir.
Bu şekilde kemik kırıklarının oluşumu da önlenebilir. Kalsiyumdan zengin besinler süt, yoğurt, peynir, brokoli gibi yeşil yapraklı sebzeler ile kalsiyumla zenginleştirilmiş besinlerdir. Demir vücutta ihtiyacı olan yerlere oksijen taşınmasına yardımcı olur. Kırmızı et, tavuk, balık, yumurta, kurutulmuş meyveler, yeşil yapraklı sebzeler ve tam tahıllar demirden zengindir.

Protein: Düzenli idman ve egzersiz yapan çocuğunuzun kaslarını geliştirmek için yardımcıdır. Ancak çok fazla ekstra miktarda protein almaya gerek yoktur, çünkü bu dehidrasyona ve kalsiyum kaybına neden olabilir. Balık, et, süt ürünleri, tavuk, yumurta, yağlı tohumlar proteinden zengindir.

Karbonhidratlar: Vücuda enerji sağlar. Genç sporcu için karbonhidratlar çok önemli yakıt kaynağıdırlar. Bu nedenle müsabaka öncesi mutlaka karbonhidrat depolarını dolu tutmalı, böylece müsabaka sırasında performans düşmesini engellemelidir.
Esmer pirinç, bulgur, makarna, tam tahıllı ekmek ve kahvaltılık gevrekler gibi tam tahıl ürünleri az işlem görmüşlerdir ve lif bakımından zengin besinlerdir. Lif kolesterol seviyesini düşürürken, diyabet ve kalp hastalıklarına karşı da koruyucu etki yaratır.

Sıvı alımı çok önemli
Dehidrasyona girmeden (vücudun susuz kalması), performans düşüklüğü yaşamadan yeterli sıvı alımı mutlaka sağlanmalıdır. Gün içinde su içmek en iyi yoldur. Ancak egzersiz öncesi, esnası ve sonrasında da mutlaka su içilmelidir.
Fiziksel aktivitede her 20 – 30 dakikada bir bardak (200-240 mililitre) su içilmelidir. Egzersiz sonrasında terle kaybedilen sıvı yerine konulmalıdır.
Sporcu gençlerin bazı durumlarda en yüksek performansa ulaşmak için kilo kaybetmeleri veya kilo almaları gerekebilir.
Bu durumda sağlıksız yeme alışkanlıkları, konsantrasyon güçlüğü ve performans azalmasına neden olabilir. Sağlıklı yeme alışkanlıkları ve doğru kilo kaybı için mutlaka diyetisyen yardımı alınmalıdır.

Spor Psikolojisi

Spor yapmak hem fiziksel hem de zihinsel efor gerektirir. Çocukların sağlıklı şekilde büyümesini sağlarken yetişkinlerin de bedenen ve zihnen şekillenmesine yardımcı olur. Ancak spor yapmak için gereken motivasyonu bulmak kolay değil. İşte spor psikolojisi burada devreye giriyor.

“Her şeye limit koyamazsın, ne kadar çok hayal edersen o kadar çok başarırsın.” sözünü anlamak için Michael Phelps gibi Olimpiyat madalyalı bir sporcu olmanız gerek yok.

Spor yapmak eğlenceli bir aktivite olduğundan ister zevk için yapın ister gerekli olduğu için, spor tüm yaşamınız için önemlidir.

Neden spor psikolojisini bilmek gerekiyor?

Spor psikolojisi profesyonel spor için daha önemli görünse de bu bahsedeceklerimiz hayatın her alanında uygulanabilir türden. Spor yapmasanız bile birazdan bunların ne kadar faydalı olduğunu daha iyi anlayacaksınız.

Ama öncelikle içe yönelik ve dışa yönelik motivasyonun ayrımını yapmak gerekiyor. Daha sonra bu kavramları daha iyi uygulayabiliriz.

İçe yönelik motivasyon

Sánchez-Oliva et al’ a göre (2010, University of Extremadura) içe yönelik motivasyon kişinin bir eylem için içinden gelen isteği ve girişimi olarak adlandırılabilir. Başka bir deyişle sporu, spor yapmanın vereceği haz için yaparsınız.